Přeskočit na obsah
Domů » Blog » Nové vzdělávací oblasti? Vycházejí z dialogu se školami

Nové vzdělávací oblasti? Vycházejí z dialogu se školami

V rámci projektu Transformace hrou proběhly v jednotlivých ORP tzv. didaktické focus group, jejichž cílem bylo společně pojmenovat vzdělávací oblasti, které mají pro výuku největší smysl. Sešli jsme se s řediteli, učiteli, koordinátory školních programů i dalšími aktéry vzdělávání. Diskutovali jsme spolu, která témata se ve výuce objevují přirozeně, která naopak narážejí na překážky, co učitelům chybí a co potřebují žáci.

Společně jsme pojmenovali klíčové oblasti, které mají potenciál obohatit výuku o nové pohledy, posílit vztah žáků k místu, kde žijí, a zároveň rozvíjet dovednosti potřebné pro budoucnost. Výsledkem těchto setkání je návrh vzdělávacích oblastí, které slouží jako základní rámec pro vznik konkrétních didaktických sad a nástrojů využitelných ve výuce na základních školách.

Tyto oblasti nejsou abstraktní – vznikly ze zkušeností pedagogů a v přímé reakci na realitu školní praxe. Reagují na výzvy regionu, ale především na potřebu přinášet výuku, která je srozumitelná, praktická, zapojivá a přínosná pro děti i jejich učitele.


Vzdělávací oblasti jako základ pro nové didaktické sady

1. Domov: Ústecký kraj, jeho budoucnost a proměna

Ústecký kraj je místem, které má co nabídnout – svou minulost, současnost i budoucnost. Tato oblast pomáhá žákům objevovat souvislosti, které formují kraj, ve kterém žijí, a hledat v něm svůj vlastní příběh. Ukazuje jim, že jejich domov není jen známá krajina kolem školy nebo domova, ale prostor s hlubokou historií, pestrou přírodou a často i náročnou minulostí. V mnoha místech zanechala stopy těžba, průmysl i opouštění krajiny. A právě to formovalo podobu regionu, ve kterém dnes žijí.

Společně s učitelem se žáci dívají na to, jak se kraj proměnil v minulosti a jaké výzvy i možnosti přináší budoucnost. Učí se propojovat fakta s osobními zkušenostmi a přemýšlet o tom, co pro ně jejich domov znamená. Výuka rozvíjí vztah k místu, podporuje kritické myšlení i chuť přispět k tomu, aby kraj dál rostl – zdravě, udržitelně a v souladu s lidmi, kteří v něm žijí.

Co v hodinách může zaznít?

Můj kraj na mapě
Kde vlastně žijeme? Žáci pracují s mapou, hledají svou obec, orientují se v krajině a objevují místa, která znají z výletů, vyprávění nebo běžného života.

Jak se kraj měnil
Těžba uhlí, proměny krajiny, opuštěné doly nebo průmyslové areály. Žáci zkoumají, co všechno formovalo tvář jejich regionu. Přemýšlejí, jak tyto zásahy ovlivnily přírodu i život lidí.

Příběhy lidí a míst
Kraj není jen mapa nebo ekonomická statistika – je to mozaika lidských osudů. Žáci se vydávají po stopách pamětníků, rodinných vyprávění nebo událostí, které zanechaly v krajině stopy.

Já a můj kraj v budoucnosti
Co čeká náš kraj dál? Revitalizace, zelená energie, nové nápady, podnikání i komunita. Žáci přemýšlejí o tom, jak se kraj může dál měnit a jakou roli v tom mohou sehrát oni sami.


2. Lidé, technologie a společný rozvoj Ústeckého kraje

Jak vypadá místo, kde se dobře žije? A kdo všechno ho pomáhá vytvářet? Tahle oblast vede žáky k zamyšlení nad tím, co všechno ovlivňuje kvalitu života v kraji – od spolupráce mezi lidmi přes drobné nápady až po moderní technologie.

Žáci objevují, že změna nemusí vždy začínat velkými rozhodnutími. I obyčejná pomoc sousedům, výsadba květin nebo vylepšení okolí školy může znamenat rozdíl. Učí se přemýšlet o veřejném prostoru, vnímat, co v jejich okolí funguje (a co ne), a hledat způsoby, jak se mohou sami zapojit. Poznávají také chytrá řešení, která pomáhají zlepšovat život v obcích – ať už jde o technologie, komunitní projekty nebo plánování změn ve spolupráci s ostatními.

Téma podporuje týmovou spolupráci, odpovědnost a víru v to, že i děti mohou měnit svět kolem sebe – krok za krokem, nápad za nápadem.

Co v hodinách může zaznít?

Co dělá náš domov hezčím
Žáci přemýšlejí, co dělá místo, kde žijí, příjemným a hezkým. Mluví o tom, co lidé v jejich okolí dělají pro ostatní – a jak by mohli přispět i oni sami.

Společně měníme svět kolem sebe
Ve třídě se mluví o komunitních projektech – například o tom, jak někdo opravil hřiště, založil zahradu nebo uspořádal sousedskou výměnu. Žáci přicházejí s vlastními nápady, plánují, diskutují a učí se domluvit.

Technologie a chytré nápady pro lepší kraj
Žáci se seznamují s příklady chytrých řešení. Třeba solární lavičky, úsporné veřejné osvětlení nebo nové způsoby třídění odpadu. Diskutují o tom, jak technologie mohou zlepšovat život v obci, a vymýšlejí vlastní návrhy.

Měním své okolí – od nápadu k činu
Každý může něco změnit. Žáci zkoušejí vytvořit malý projekt pro své okolí. Navrhnou, jak ho zlepšit, a přemýšlejí, co k tomu bude potřeba. Učí se spolupracovat, plánovat i mluvit o svých nápadech.


3. Energie, empatie a ekologie: Život v rovnováze

Jak souvisí každodenní rozhodnutí s tím, jak se žije nám i přírodě kolem? Tato oblast pomáhá žákům porozumět propojení mezi člověkem, krajinou a způsobem, jakým zacházíme se zdroji. Ukazuje, že volba životního stylu, spotřeby nebo vztahu k přírodě ovlivňuje nejen naši budoucnost, ale i budoucnost celého regionu.

Žáci se učí vnímat ekologické souvislosti běžných věcí. Třeba toho, co vyhodíme, čím topíme nebo jak cestujeme. Výuka staví na zkušenosti z jejich okolí – školní zahrada, cesta do školy, proud z elektrárny. Zároveň otevírá důležitá témata, jako je klimatická změna, udržitelná energetika nebo péče o krajinu, a klade důraz na konkrétní řešení, která dávají smysl v každodenním životě.

Téma propojuje poznávání přírody s empatií, zodpovědností a hledáním cesty, jak žít v souladu s okolním světem – ať už v obci, doma nebo ve škole.

Co v hodinách může zaznít?

Příroda kolem nás – jak jí můžeme pomáhat
Žáci pozorují, co se děje v přírodě v jejich okolí. Učí se, jak mohou chránit životní prostředí v každodenním životě. Třídění odpadu, šetření vodou, péče o zeleň. Vychází se z místních podmínek – zahrada u školy, potok za obcí nebo vlastní domácnost.

Jak využíváme a šetříme zdroje
Voda, slunce, vítr – co všechno nám příroda nabízí a jak s tím zacházíme? Žáci zkoumají, jak tyto zdroje fungují, kde se plýtvá a co se dá dělat jinak – ve škole, doma i v obci.

Co se děje s klimatem a proč na tom záleží
Klimatická změna není jen „něco ve zprávách“. Žáci se učí chápat příčiny i důsledky změn, rozlišovat mýty od faktů a přemýšlet o tom, jak může být jejich škola nebo obec šetrnější k planetě.

Nová energie a nový přístup k planetě
Jaké druhy energie máme? Které jsou šetrné a které mají negativní dopady? Žáci hodnotí různé zdroje, diskutují o ekologii a etice spotřeby a zkoušejí navrhnout konkrétní opatření. Třeba pro školní budovu, domácnost nebo komunitní projekt.


4. Zvládáme změny: Nový svět ve škole a doma

Žijeme v době, která se neustále mění – a technologie jsou její přirozenou součástí. Tahle oblast pomáhá žákům porozumět světu kolem sebe, naučit se používat technologie smysluplně a bezpečně a vidět souvislosti mezi tím, co se učí ve škole, a tím, co řeší každý den.

Žáci si uvědomují, že matematika, fyzika nebo informatika nejsou jen školní předměty, ale užitečné nástroje pro běžný život. Učí se orientovat v digitálním světě, rozvíjejí praktické dovednosti i sebevědomí, že zvládnou reagovat na nové výzvy. Ať už jde o chytrý telefon, programování nebo ověření pravdivosti informací na internetu.

Téma propojuje technologie s každodenní realitou a pomáhá dětem najít vlastní cestu v prostředí, které je stále rychlejší a složitější – ale taky plné možností.

Co v hodinách může zaznít?

Technologie kolem nás
Co všechno dnes patří mezi technologie? Žáci si všímají zařízení a systémů, se kterými se běžně setkávají – od semaforu po chytrý telefon – a učí se, jak je správně a zodpovědně využívat. Mluví i o tom, co dělat, když technologie nefungují tak, jak mají.

Matematika a fyzika v životě
K čemu je dobré umět měřit, počítat nebo rozumět síle a pohybu? Žáci zjišťují, že „učivo“ ze školy využívají třeba při vaření, úklidu, cestování nebo při řešení problémů v domácnosti. Začínají vnímat matematiku a fyziku jako nástroje, které dávají smysl.

Robotika a programování hravě
Pomocí jednoduchých aktivit se žáci seznamují se základy programování. Vytvářejí animace, zkoušejí ovládat robota nebo si tvoří vlastní „chytrá pravidla“. Reflektují, jak technologie ovlivňují jejich každodenní život i budoucí rozhodnutí.

Bezpečně a chytře v digitálním světě
V digitálním prostředí není všechno pravda. Žáci se učí rozpoznávat dezinformace, chránit své soukromí, tvořit bezpečná hesla a přemýšlet o tom, jak digitální život ovlivňuje jejich psychiku i vztahy. Téma posiluje jejich schopnost zorientovat se v online světě s rozvahou a nadhledem.


5. Moje budoucnost v kraji: pracovní trh a proměna průmyslu

Co vlastně znamená „být připravený na budoucnost“? Tato oblast pomáhá žákům pochopit, jak se mění svět práce a jaké nové možnosti se v regionu otevírají – díky technologiím, ekologickému přístupu i změnám v průmyslu. Ukazuje jim, že vzdělávání není jen školní povinnost, ale nástroj k tomu, jak jednou dělat, co je baví – a přitom být užiteční tam, kde žijí.

Žáci se seznamují s profesemi, které znají ze svého okolí, i s těmi, které ještě ani neexistují. Přemýšlejí o tom, co je zajímá, v čem jsou dobří, co by chtěli zkusit. Jak se mění požadavky na zaměstnání v kraji, který prošel velkou průmyslovou proměnou. Důraz je kladen na podnikavost, tvořivost, spolupráci a schopnost reagovat na změnu.

Téma propojuje kariérové uvažování se smyslem pro realitu, fantazii i zodpovědnost – vůči sobě i vůči místu, kde budou jednou žít a pracovat.

Co v hodinách může zaznít?

Kdo pracuje kolem nás
Žáci poznávají profese, které potkávají každý den – učitelka, pekař, lékař, řidič autobusu. Mluví o tom, proč jsou důležité, co všechno obnášejí, a hledají, co je na nich zajímavé. Pracují s příběhy, kreslí, hrají scénky nebo pozorují okolí.

Profese budoucnosti: Co budu dělat, až budu velký/velká?
Youtuber, vědec, ekologický zemědělec – pracovní trh se mění a s ním i představy dětí. Žáci přemýšlejí o svých zájmech, zkoušejí plánovat vlastní miniprojekt a zjišťují, že je v pořádku mít sny – a zároveň se učit, co k nim povede.

Průmysl a práce v proměně
Co se v kraji vyrábělo dřív a co dnes? Jak se mění technologie, automatizace nebo přístup k životnímu prostředí? Žáci zkoumají, jak se proměňuje průmysl, a přemýšlejí, jaké dovednosti budou v budoucnu potřebovat.

Podnikavost v akci
Každý nápad může být začátek. Žáci zkoušejí navrhnout službu nebo produkt, který by pomohl jejich obci, škole nebo kraji. Přemýšlejí o tom, jak podnikání ovlivňuje společnost, a učí se přebírat odpovědnost za vlastní nápady.


Vzdělávací oblasti – témata, která nezůstanou na papíře

Pět vzdělávacích oblastí, které v rámci projektu Transformace hrou vznikly, nevzniklo od stolu – ale ve spolupráci s pedagogy, odborníky i zástupci škol. Reagují na reálné potřeby výuky v měnícím se regionu a propojují obsah školního vzdělávání s tím, co děti skutečně zažívají, vnímají a mohou ovlivnit.

Naší snahou je, aby se tato témata nestala jen inspirací, ale skutečně živou součástí výuky. Každá oblast nabízí prostor pro přemýšlení, objevování i tvoření – ať už jde o vztah ke kraji, ekologii, technologie, spolupráci nebo vlastní budoucnost.

Dalším krokem bude příprava konkrétních didaktických sad a metodických materiálů, které tyto oblasti přenesou do každodenní výuky na školách. Těšíme se na společnou cestu, která mění výuku v něco smysluplného – pro žáky, učitele i celý region.

Chcete se dozvědět více? Sledujte novinky o projektu Transformace hrou a zjistěte, jak může pomoci i vaší škole! ZDE.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *