Fokusní skupiny – inspirace, potřeby a výzvy z různých koutů Ústeckého kraje

Během února a března 2025 jsme organizovali fokusní skupiny, abychom se potkávali s pedagogy, zástupci škol, odborníky i dalšími nadšenci ve vzdělávání napříč Ústeckým krajem. Každé území, každé ORP, přineslo něco specifického. Co školy řeší? Co je pálí? Co by jim skutečně pomohlo? A jaké nápady a přístupy se už osvědčily?
Fokusní skupiny nám daly odpovědi – někdy očekávané, jindy překvapivé. Níže najdete stručný, ale pestrý souhrn poznatků z jednotlivých území.
Ústí nad Labem a Lovosice
Manažer území: Vráťa Konečný
Učitelé tady touží po inspiraci – chtějí kolem sebe vidět kolegy, kteří děti opravdu motivují a učí je, jak komunikovat a zvládat rychle se měnící svět. Školám by pomohla databáze moderních, praktických výukových materiálů. Velkým tématem je i vztah k přírodě a posilování regionální identity. Ačkoliv mají účastníci fokusní skupiny chuť být aktivní, stále chybí pevnější propojení škol s firmami a dalšími partnery. Důležitost řemesel vnímají všichni jako zásadní pro budoucnost regionu.
Děčín, Rumburk, Varnsdorf
Manažerka území: Lenka Brzáková
Tady zaznívala jasná zpráva: učitelé jsou přetížení, často demotivovaní a zahlcení změnami. Projekt ale vnímají jako šanci – nezatěžovat je, ale pomoci jim. Chtějí pomůcky, které jim práci zjednoduší. Uvědomují si, jak moc ovlivňují hodnoty dětí, a proto chtějí být těmi, kdo inspirují. Nestačí ale téma „jen tak“ zařadit do výuky – musí to dávat smysl a zapalovat vnitřní jiskru i v učiteli. Sdílená platforma, spolupráce s firmami a zásobník nápadů a inspirativních osobností? Za to jsou jednoznačně pro.
Teplice
Manažerka území: Bára Kabíčková
Mateřinky i základky v Teplicích volají po výuce, která dětem dává smysl a vychází z jejich reality. Malé děti sice recyklují, ale často nevědí proč – chybí vnitřní motivace. Základní školy chtějí méně pracovních listů, víc zážitků a prožitku. Simulační hry, interaktivní aktivity a učení v terénu vedou. Zádrhel? Peníze – na dopravu i vstupné. Pomohla by online knihovna s přehlednými, atraktivními a místně zakotvenými materiály. A to nejen pro učitele – ale i pro partnery škol, kteří děti provázejí v rámci exkurzí.
Zajímavý postřeh přišel i směrem k dalším aktérům mimo školu – například pracovníkům kulturních institucí nebo organizátorům exkurzí. Tito lidé často nejsou didakticky připraveni, což snižuje efektivitu aktivit pro děti. Pomohlo by je proškolit a vybavit je nástroji, jak s dětmi pracovat smysluplně.
Mezi hlavní problémy, které v regionu rezonují, patří nedostatečná vnitřní motivace části pedagogů, chybějící hodnoty a nízký zájem o profesní rozvoj. Zaznívalo, že formální začlenění transformačních témat bez hlubšího pochopení a vnitřního přesvědčení učitelů jednoduše nefunguje – musí to dávat smysl i jim samotným. Účastníci se také obávají blížící se revize RVP, která může rychle změnit pravidla hry. Je proto důležité pracovat s materiály flexibilně a připravit se na změny. Jako nejpraktičtější forma výuky se ukazuje modulární přístup – přehledný a snadno použitelný. Oproti tomu převádění učiva mezi předměty a moduly vnímají učitelé jako složité. Ze setkání ale zároveň vyplynula chuť posouvat věci vpřed – pokud bude k dispozici opora, kvalitní nástroje a prostor pro otevřenou spolupráci.
Chomutov, Litvínov, Most, Kadaň
Manažerka území: Míša Leichtová
Tady rezonovala hlavně příroda, regionální výuka a budoucnost. Chybí výuka, která by děti vedla k poznávání okolí, ochraně životního prostředí a aktivnímu občanství. Děti jsou technicky zdatné, ale mnohdy jim chybí základní životní dovednosti – jak komunikovat, jak se rozhodovat, jak se postarat samy o sebe. Učitelé chtějí víc badatelského učení, zážitků, cizích jazyků a podpory v rozvoji kompetencí pro 21. století. Také chtějí, aby děti znaly možnosti po základce – ať už jde o podnikání, nebo studium.
Litoměřice, Roudnice nad Labem, Louny
Manažer území: Lukas Wünsch
Fokusní skupiny v tomto území byly plné inspirace a sdílení. Zaujalo téma „digitálního detoxu“ – snaha omezit technologie u malých dětí, ale zároveň využít jejich potenciál smysluplně. Zazněla spousta konkrétních příkladů z praxe – například projekt „Neplýtváme jídlem“ nebo olympiáda v MŠ. Diskuze se točila i kolem spolupráce škol se zaměstnavateli, motivace dětí a atraktivních forem výuky. Silné bylo i téma praktických dovedností a podnikavosti.
Žatec, Podbořany, Bílina
Manažer území: Luděk Prošek
V tomto regionu zaznívalo mnoho výzev – od nedostatku aprobovaných učitelů, přes narůstající psychické problémy dětí až po slabou spolupráci škol s rodiči. Ožehavým tématem je inkluze. Učitelé jsou často vyčerpaní a zahlcení administrativou. Volají po metodické podpoře, sdílené platformě s materiály a síti odborníků. Chybí regionální identita – dříve učitelé znali obec, dnes přicházejí z jiných měst. Velký potenciál je ve spolupráci s místními podnikateli, zemědělci, spolky a aktivními lidmi, kteří mají chuť dělat věci jinak.
Fokusní skupiny jsou za námi a co dál?
Výstupy z fokusních skupin nám pomáhají dál ladit směřování projektu Transformace hrou. Chceme tvořit nástroje a podporu, která dává smysl konkrétním lidem v konkrétních školách a regionech. Tohle nejsou univerzální řešení – ale odpovědi na reálné potřeby. Děkujeme všem, kdo se zapojili. A pokud byste chtěli být u toho příště – dejte nám vědět!
Chcete se dozvědět více? Sledujte novinky o projektu Transformace hrou a zjistěte, jak může pomoci i vaší škole! ZDE.